24 February 2015

حمقاء تافهة تفكر في بيانو في بيروت

 "أعلم أن الليل ليس كما النهار، أن كل الأشياء مختلفة، أن أمور الليل لا يمكن شرحها في النهار، لأنها خلاله تكون قد انجَلَت. أعلم أن الليل يمكنه أن يكون مروّعاً للوحيدين متى ما بدأت وحدتهم.  .."

حزن ضياع اليوم بتاع منتصف الليل,,محاولات النوم البائسة يتاعة الساعة 2,,الشعور بالوحدة الامتناهيه الساعة 3 ,,اللعنة ع الساعة 3 ,,وما يليه من نوبات فزع لحد ما بعد الفجر ..
الاحساس بتاع ان مفيش ناس في الدنيا صاحين غيري ,واني مش عايزة اموت لوحدي
واحساس العيا بتاع انا عايزة حد يحنو عليا وطبطبو عليا وقولولي معلش ,قولولي معلش كتير
والحوسة المستمرة علي مدرا اليوم بتاعت انا مستقبلي بيضيع ومش عارفة اعمل ايه

التركيز في التفاهات والحاجات الغريبة زي ان اكبر مخاوفي حاليا اني اتعب اكتر وافضل كده مش عارفة اتحرك في الحقيقة مش بفكر في اني مش هعرف اشتغل او اني مش هعرف ادخل امتحانات واسلم المشريع او اي حاجة مصيرية زي دي
كل اللي مسيطر علي تفكيري و راعبني اني هفضل كده مش عارفة ارفع ايدي اسرح شعري عشان شوية فقرات غبية واعصاب تلفانه,, مش هينفع اقضي بقيت عمري معتمده علي حد يسرحلي,عشان شعري طول اوي و بيحب يحضن بعضة.
اكبر مخاوفي حاليا اني اضطر اقص شعري وانا حقيقي مقدرش, الفكرة ممكن تكون تافهة بس مقدرش انكر انها مرعبة..

نرمين نزار فاهمه عشان كده كانت بتقول :" لكني بدأت الاحظ اني في الكوارث اركز علي نقطة صغيرة غير ذات اهمية وانسي كل ما حولها. نقطتي الجديدة وبلدي يدمر هي البيانو .حماقاتي صامدة لا تتغير ."

مش عايزة اموت نقصة صحبة حلو وطبطبة ..
مش عايزة اموت وانا شعري قصير ..

"لم أعد شجاعاً يا عزيزتي. أنا مكسور بالكامل. لقد كسروني."*

الليل هيعدي ,كل يوم الليل بيعدي ,وبنسرفيف..صح؟
العنوان لنرمين نزار من كتاب اسكندرية /بيروت

No comments: